Högre status på pojkar ??

Idag när Robbie, Johanna och jag var på SuperMarket för att handla så pös dom två iväg själva och jag strosade runt efter mitt. Vid köttcharken så kunde jag inte låta bli att höra vad en tant sa till ett par som nyligen hade fått en liten bebis som låg och sussade så sött i sin vagn.

- Åhhh, har ni fått eran bebis nu?! Och vilken tur, att ni fick Er en pojk. Det var BRA gjort av Er!! =)

Hallå... Är det så jäkla mycket högre status på pojkar eller?? Eller är det bara "tur" för de par som "lyckas" få barn av olika kön, eller vad handlar det om?? Jag kan bli så jäkla trött på sånt alltså!! OK, tanten menade kanske bara av ren välmening, men jag tycker inte att man säger så... Jag är överlycklig över att jag fick en son, det skall jag innerligt erkänna, men jag är också överlycklig över att jag fick en tjej. Jag tillhör den skaran som gärna vill ha en av varje, även om jag egentligen inte vill säga det högt...

Men inte f**n skulle jag vara olycklig om jag nu skulle få två töser. Det är väl minsann inte fy skam det heller?? Vad är det som gör det så himla speciellt med det ena, än det andra könet?? Och varför har man verkligen "lyckats" när man väl har lyckats föda fram en kille?? Är det så även i vårat morderna Sverige, att det är "högre status" att föda fram pojkar??

Det började snurra en hel del i mitt huvud efter att ha hört denna diskussionen och det skulle vara intressant att höra vad Ni tycker om detta!! ALLA barn är ju självklart lika mycket värda, men finns det värderingar och tankar om att något kön eller någon viss kombo skulle vara "mer värd" än någon annan, eller vad handlar det om?? Dom flesta utav Oss har säkerligen önskat sig någon speciell konstellation någon gång, eller?? 

Jag känner mig så jäkla lyckligt lottad jag jag har fått min son och min dotter, men inte fasen skulle jag vara olycklig om jag fick två töser...  

TILLÄG: SOM JAG SKREV I TEXTEN ÖVER SÅ ÄR JAG ÖVERTYGAD OM ATT TANTEN INTE MENADE NÅGOT ILLA. BARA DET ATT JAG TYCKER ATT MAN HÖR LIKNANDE KOMMENTARER OFTA!!! OCH SJÄLVKLART HAR ALLA RÄTT ATT ÖNSKA VAD DOM VILL. JAG HAR ALLTID VELAT HA EN STOREBROR OCH EN LILLASYSTER SÅ JAG ÄR MER ÄN ÖVERLYCKLIG ATT DET BLEV SÅ... MEN DET ÄR INTE POÄNGEN MED FRÅGESTÄLLNINGEN. BARA ATT DENNA TYP AV KOMMENTARER ÄR VÄLDIGT VANLIGA... OCH JAG VET ATT VÄLDIGT MÅNGA TAR ILLA VID SIG, ÄVEN OM DETTA PARET KANSKE INTE GJORDE DET!!

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Mathilda

Håller med dig..Men jag får dock ofta höra att jag har fått "önskebarnen" alltså en av varje..men jag skulle aldrig ha blivit besviken om jag fick två tjejer eller vise versa..Tycker att man ska vara glad och nöjd med det man får!!!

2009-09-20 @ 01:23:20
URL: http://mathildahanssen.blogg.se/
Postat av: modern

Kanske tänkte inte tanten på vad hon sa?? Ja för min del har ju också "lyckats" få båda könen men jag hade varit lika glad om jag fått tre tjejer. Sedan kan jag säga helt ärligt även om det låter hemskt att jag hade nog varit lite avundsjuk om jag fått tre pojkar! för jag ville allt ha EN tjej åtminstone. Kanske man som kvinna vill det?? och som man vill man kanske ha en pojk?? Jag vet att det låter hemskt men...för det viktigaste är ju att allt blir bra!!

2009-09-20 @ 10:13:53
URL: http://kittelsen.blogg.se/
Postat av: Maria

När Tanja va liten så kunde vi ofta få kommentaren, -ni lyckades inte denhär gången heller nej!

Visserligen kom den alltid med ett skratt och glimten i ögat, men man funderar ju på vart tanken till kommentaren kommer ifrån.

Vadå inte lyckats?? Vi har ju två friska och välmående ungar, då tycker iallafall jag att man har "lyckats"......

Kramar

2009-09-20 @ 10:34:52
URL: http://sessornasmamma.blogg.se/
Postat av: josefin

faaast, nu kan det ju vara så att detta paret tidigare sagt till damen att dom önskade sig en pojk (kanske av olika anleninar, tex att dom redan har flickor och ville ha en pojke nu) och nu gratulerade hon dem. jag tycker inte det är konstig sagt alls, vi vet ju inte vad som skett innan.

2009-09-20 @ 10:48:59
URL: http://josefinlaszlo.blogg.se/
Postat av: Lena Ljungberg

Måste hålla med Josefin faktiskt. Just i detta fallet så vet vi ju inte bakgrunden, om det nu finns någon. Men generellt så är det nog ett beteende som sitter i från förr då det var status att få en kille eftersom det var han som försörjde familjen. Än i dag är det ju i vissa länder och kulturer "bättre" att få en son. Det är inte individens fel att det är så utan det har ju alltid varit så liksom. Svårt att förändra ngt som sitter i ryggmärgen. Själv är jag stolt över mina tjejer. Kunde inte fått finare men så klart om vi väljer att skaffa ett tredje barn så hade det varit roligt med en son men det är inte ett måste. Friskt är det viktigaste oavsett kön.

2009-09-20 @ 11:49:49
URL: http://www.mammalenas.blogspot.com
Postat av: Kat

Det är när jag hör sånna kommentarer som jag önskade att jag bara hade flickor, i ren protest! ;)

Det viktigaste är ju att barnet är friskt och mår bra..allt annat är detaljer som jag egentligen inte bryr mig om.

Tack för kommentaren i min blogg förresten, ska försöka stilla nyfikenheten så fort vi vet själva om det blir en lillebror eller lillasyster!

2009-09-20 @ 12:38:19
URL: http://starlaalastor.blogg.se/
Postat av: Linda

Såna kommentarer tycker jag är helt otroligt dumma. Jag har många gånger fått kommentarer som syftar på hur bra vi är som fått en av varje... Så tramsigt så det är ju inte sant... Det gör väl inte oss ett dugg bättre än nån annan...



Och faktiskt så ville jag ha en flicka till när jag väntade Mattis. Men jag är såklart jättenöjd med min lille pojke! :) Jag har aldrig haft nån längtan efter att ha en av varje kön. :D

2009-09-20 @ 12:45:17
URL: http://lindakarlslind.blogg.se/
Postat av: Anonym

Paret kanske önskade sig en pojk då de redan har flickor (precis som ovanstående säger).

Och idiotisk kommentar att slänga ur sig också ..



Man ska vara glad så länge man får hela och friska barn oavsett , man ska vara lycklig över att ha fått gåvan att ens kunna föda ett barn !



Finns för många kvinnor som inte kan få barn, och de skulle bli överrlyckliga ifall de får ett oavsett kön !



Själv har jag två underbara flickor och skulle inte för allt i världen vilja välja bort dem för att få en pojk, visst vill vi ha en pojk i vår skara med, men vi är lyckliga för de två friska barn vi har!



Och mer barn vill vi ju ha, så då kanske en gosse dyker upp, annars är jag lika glad/stolt/lycklig för det..dom är ju mina barn!



Tycker inte att det är ngt spec bara för att man får en pojk, vad gör den ungen bättre en en tjej liksom?

Kvinnor har blivit förtryckta tllräcklig i alla år och enligt egen åsikt är ju faktiskt kvinnorna till mer nytta i världen än männen hihi;)



kram

2009-09-20 @ 13:48:18
Postat av: L

- Mathilda:



Eller hur?! Jag för ofta höra det samma. Och visst är jag väldigt glad att jag nu fick det, för det var min önskan, hur "stört" det än må vara... Men jag tycker ändå att det kan vara lite okänsligt att säga så till folk, även om man självklart först och främst vill att de skall vara friska och välskapta. Kraaam.

2009-09-20 @ 17:00:37
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Modern:



Jag tror absolut inte att kvinnan menade något illa. Det är ju oftast inte illa ment, men för vissa så kan det kännas jobbigt att ständigt få höra de kommentarerna. En annan har ju fått höra en del om hur BRA man har lyckats. Men man är ju inte en sämre människa bara för man har barn av ett kön... Kram.

2009-09-20 @ 17:02:52
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Maria:



Nej, det är just det jag menar. Och du är ju långt ifrån ensam. Visst är man tacksam när man har lyckats få två välskapta barn, även om det nu inte är pojkar Glimten i ögat tillsammans med lite ironi



Och jag förstår verkligen inte hur folk kan med att vräka ur sig något sådant. "Så ni lyckades inte denna gången heller?" Jag kan tycka att det nästan är mer illa när folk säger det med ett leende på läpparna, för det tyder bara på att de helt enkelt inte förstår bättre?! Dina töser är perfekta!! men iofs... Vad annat kan dom bli med en sån perfekt Mamma =)



Kraaam.

2009-09-20 @ 17:06:27
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Josefin:



Visst kan det vara så... Men det är VÄLDIGT vanligt med just sådanna kommentarer och många blir väldigt ledsna. Så detta var bara ett exempel i ett större sammanhang. Pösss.

2009-09-20 @ 17:07:54
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Lena Lj:



Jag menade rent generellt!! Inte just i denna situation, utan det var bara ett exempel. Ibland undrar jag om jag skriver väldigt otydligt?? ;) Jag tror med att mycket hänger kvar från förr, men jag tycker att det är trist då många blir väldigt ledsna. Inte jag då såklart, då jag har en av varje. Men jag skulle aldrig vräka ur mig att mina barn var mer värda än andras bara för att det var av två olika kön, även om jag motvilligt kan erkänna att jag alltid har önskat mig detta.

2009-09-20 @ 17:10:38
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Kat:



Eller hur?! ;) Nej, det viktiga är ju självklart att allt går bra och att man får ha sitt lilla underverk hos sig. Önskar Er all lycka och tänker på Er massor. Men det vet du redan ♥

2009-09-20 @ 17:12:35
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: josefin

ja det är möjligt, att du kanske vet mer om de är än jag, men jag har aldrig hört någon sån kommentar någonsin. men jag har å andra sidan inga barn heller, om nu det har med saken att göra.

men just därför tycker jag inte det är konstigt att säga så om nu paret önskade sig en son. jäj whatever!

2009-09-20 @ 17:13:48
URL: http://josefinlaszlo.blogg.se/
Postat av: L

- Linda:



Samma här!! Hör det ofta, att man har det optimala och att dom är så perfekta. Självklart så tycker jag ju att mina barn är perfekta, men inte beroende på vad de har mellan sina ben!! Kramis.

2009-09-20 @ 17:14:14
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Anonym (Lotta??):



Ja, visst kan det vara att just dom har önskat sig en son. Det säger jag ingenting om. Men det är väldigt vanliga kommentarer då folk kan stanna en på gatan eller på bussar och berätta vilka fina barn man har och vilken tur att det är en kille och en tjej. Ingen säger åhhh vad glad du måste vara för att du har friska barn. Men givetvis är du lika lyckligt lottad som har två fina små töser =) Och visst är det även OK att önska sig en son. Det har jag med gjort =)



Kraaam.

2009-09-20 @ 17:18:14
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- josefin:



Det har nog väldigt mycket med att jag har barn att göra tror jag... Hör som sagt ofta hur lyckligt lottad jag är för att jag har "lyckats" få så fina barn och att de är en av varje kön... "Det ultimata"



Men hur det var i just denna situation kan jag omöjligt svara på. Detta var bara ett exempel taget ur ett större sammanhang.

2009-09-20 @ 17:20:08
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Papadopoulos

Man hör ofta om det här. Tydligen så är det bättre med en pojk som förstfödde enligt folk. När personer har grattat mig till att vara gravid säger dom även, hoppas ni får en pojke. Men varför då?

Man älskar väl inte sitt barn mindre för att det är en flicka? För mig spelar det där absolut ingen roll alls. Hoppas mest bara att mitt barn är friskt & att det mår bra.



Det har blivit ganska mycket om just den här frågan, man läser & hör om kvinnor som gör allt för ett missfall då det inte är "rätt" kön på barnet som dom önskar sig. Fattar inte alls det, & männsikor blir bara galnare. Eller hur deprimerade folk blir när det inte är en pojke/flicka, just det dom önskat sig. Sjukt.

Jag hoppas jag får en av varje, men det är bara för jag tycker så himla mycket om namnen vi kommit på till bebben. Men får jag fullt hus av enbart flickor/pojkar gör det inget, ens barn är det bästa som finns oavsett vad.

2009-09-20 @ 17:23:13
Postat av: L

- Papadopoulos:



Håller med dig till fullo!! Finns inte så mycket mer att säga... Vet till och med många män som fått höra att de inte är riktiga män om de inte "klarat" av att få en son... Patetiskt, enligt mig!!

2009-09-20 @ 17:29:39
URL: http://lenalarssons.blogg.se/

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback