Abort, eller föda ett oönskat barn ??

Jag såg ett filmklipp hos abortnej.se. En alldeles vidrig film om aborter som, extremistiska grupper (?) som är emot abort, lagt ut. De som är emot abort gör tydligen så här, för att få någon effekt och för att skrämma människor. Effekt, ja visst. Man måste nog vara omänsklig för att inte beröras av filmen?! Men frågan är vad som är rätt och fel?? Och VEM har rätt att ta ett livsavgörande beslut över någon annan?? Nu pratar jag om den kvinna som blivit gravid emot sin vilja. Själv har jag aldrig blivit det, men jag vet flera som har blivit det och jag tror i ärlighetens namn inte att det finns många som använder abort som preventivmedelsmetod, bara för att det skulle vara smidigt, enkelt och känslolöst. För det kan man bara inte tycka...!! Säger jag som säger att alla människor har rätt till sina egna tankar och val... Nej, jag tycker verkligen inte att abort är rätt, men jag tycker att det är upp till var och en, och ingen människa borde dömas på grund av det. Inte om det verkligen berodde på ett misstag. Misstag kan alla göra...

Däremot så tycker jag
INTE att man borde få göra abort efter V8 om det inte beror på något extremt. På grund av allvarlig sjukdom hos barnet eller Mamman som gör att barnet kanske inte ens överlever fram till födseln, på grund av våldtäckt eller liknande... De människor som har ett gäng ungar och som har gjort lika många aborter som barn, eller fler, ja dom tycker jag är rätt avskyvärda. För visst, de existerar. Men jag tror dock inte att de hör till vanligheten... ?? Jag hoppas inte det i alla fall!!

Det låter hemskt att säga men det är av min personliga åsikt att hellre avbryta en graviditet, än att föda fram ett barn som verkligen inte är önskat, eller som man inte har råd eller möjlighet att ta hand om. För
DET, det är mer egoistiskt och mer vidrigt än nåt. Bara för att det vore smidigast så för stunden... Usch!! INGET barm skall behöva gå igenom livet och känna sig oälskad!! Nej, jag skulle kunna pladdra på för alltid... Sen så kan jag tänka att det finns människor som nu tänker att "Skall hon säga som blev gravid vid 17 års ålder. Hur mycket hade hon att erbjuda då... osv"

Och visst, det är sant.
MEN det gick bra!! Det kunde gått helt käpprätt, men det gick bra, och det tackar jag gud för. Jag hade förvisso egentligen inte "råd" att skaffa barn då, men vi klarade Oss fint, Rasmus och jag. Och jag har kämpat mig upp från ingenting, till allt jag har idag. Mycket tack vare mina fantastiska föräldrar, som alltid har älskat mig och trott på mig. Till och med vid de tillfällen jag knappt trott mig själv för jag varit så slut, eller känt mig så liten och värdelös. Jag kommer alltid att vara stolt över allt jag åstadkommit, trots att vägen varit lång, jobbig och krokig ibland. Samtidigt kommer jag alltid vara oerhört tacksam för allt jag har lärt mig på vägen... Jag vet att jag har gjort mitt bästa med min son, och att han älskar sin Mamma över allt annat på jorden och tycker att han har den bästa Mamman ♥ 

Sen så är det verkligen inte optimalt någonstans att få barn så tidigt. Det skulle jag inte rekommendera någon. För det har minsann inte varit lätt... Och man får kämpa mer än dubbelt så hårt för det mesta. Men en sak är säker...
Det har varit värt ALLT!! Och jag skulle aldrig vara den jag är idag om det inte vore för min son ♥

Jag hoppas verkligen att fler människor i denna värld tänker sig för både en och två gånger innan de blir gravida, för ett litet liv skall man vårda, älska, försörja och ta hand om för alltid. Det är det finaste som finns och man skall verkligen göra allt som står i sin makt för att inte bli oönskat gravid. För trots att jag själv aldrig har genomgått en abort, så kan jag,
som Mamma till de finaste ungarna jag skådat, säga att det måste vara något utav det värsta en mönniska skulle kunna gå igenom. Speciellt om man har barn sedan innan tror jag.

Nej, det var allt för mig i denna debattfråga...
Hur ställer Ni Er i abortfrågan?? Undrar vad jag har skrivit om allt egentligen... Kanske borde läsa igenom det själv först. 


Pic

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Modern

Tror inte de är många som ser abort som en preventivmetod. De finns men...de flesta har ändå känslor eller hur. Jag tycker ett barn ska vara önskat och välkommet. Abort är inte bra men ibland så finns igen annan bra utväg. Sedan till det du skrev om att du var ung...ja visst det var du men som sagt det gick ju bra. Jag var gammal när jag fick Marcus och ja det gick väl ganska bra också men varken att vara för ung eller för gammal är något att rekommendera. Man pratar så mycket om unga mödrar men man ska heller inte glömma att när man är äldre som jag så är man "tröttare"

2010-08-25 @ 22:21:49
URL: http://kittelsen.blogg.se/
Postat av: Linda

Svår fråga det där... Tycker absolut att abort ska finnas "som nödutgång" , men inte vara för lätt att ta till. När man läser om/hör om tjejer som gör abort av de mest fåniga anledningar, då undrar jag... Är det verkligen därför möjligheten finns?

2010-08-25 @ 23:12:22
URL: http://lindakarlslind.blogg.se/
Postat av: Linda

Svår fråga det där... Tycker absolut att abort ska finnas "som nödutgång" , men inte vara för lätt att ta till. När man läser om/hör om tjejer som gör abort av de mest fåniga anledningar, då undrar jag... Är det verkligen därför möjligheten finns?

2010-08-25 @ 23:12:42
URL: http://lindakarlslind.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker möjligheten skall finnas!

Sen de som gör abort hit och dit för att man varit oförsiktig med preventivmedel, det är inte rätt, för det handlar om liv i magen, det håller jag med om.

Men man kan även bli gravid MED preventiv medel, och då kanske man inte alls vill/kan ha barn osv, ska man inte få göra abort då, för där är ett misstag från prev. sidan?

Eller kanske blivit tvingade till en graviditet men lyckas ändå få göra en abort, men efter v.9, är det fel då?

Man kan omöjligt titta snett på kvinnor som gått igenom aborter, oavsett sjukdomar el inte, det finns kanske många anledningar till en abort som ingen av oss vet, varför kvinnan gör,ska vi döma henne då, bara för att hon t.ex gjort fyra aborter och har fyra barn?är hon en dålig mor då?

För jag tror ingen, som ovan nämner, gör abort som en prev.metod?

Då det finns så sjukt mycket annat att skydda sig med,på enklare vis, och en abort är inte enkel om man jämför den metoden med en kondom?!

Och som du sedan skriver, rekomenderar du ju abort, då man inte önskat sig ett barn, eller har råd, jag håller med.och det är helt fel tycker jag att skaffa barn efter barn utan någon som helst ekonomi.

sen spelar nog åldern inte så stor roll, gammal som ung, att få ett barn är ens nya liv, och det vårdar man oavsett ålder eller bakgrund till det.

och tyvärr finns det de kvinnor som inte lyckas ta hand om sitt barn pga olika anledningar, de barn kanske man ska omhänderta då så de inte far illa, åtminstånde tills mamman kan själv.

Nej jag är inte emot abort, och nej mamman måste inte ha världens bästa anledning bakom, som t.ex en våldtäckt, det kan finnas så mycket mer i hennes val som ingen vet eller får veta.

Tycker inte man dömer någon bara för att man antar, eller själv tycker en viss sak i frågan.



2010-08-26 @ 07:48:09
Postat av: L

- Maggan:



Jag tror att detta är en fråga som man kan beakta ur 1000 olika synvinklar, och som jag skrev tidigare så är det ju upp till de berörda parterna att fatta de beslut som rör dom. Antar att det egentligen inte finns någon direkt rätt eller fel tid att skaffa barn egentligen. Bara mer eller mindre lämpliga perioder kanske?? Sen så kan det ju gå bra, eller dåligt hur noga man än försöker planera med. TACK för dina synpunkter. Kraam.

2010-08-26 @ 08:45:51
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Linda:



Du skriver så klockrent, as usual!!

2010-08-26 @ 08:46:37
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Anonym:



Som jag skrev till Maggan ovan, så tror jag att detta är en fråga som man kan beakta ur massor med olika synvinklar. Däremot så är det ju upp till var och en av de berörda parterna att fatta de beslut som rör dom, och som passar dem bäst.



Så vitt jag vet så har jag inte skrivit någonstans att jag dömer någon som gjort aborter, då jag säger att jag är FÖR abort. Dock inte som preventivmetod!! Jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver genomgå en abort, för vad jag har hört av de som genomgått en (eller fler...) så är det fruktansvärt. Och som jag även skrev tidigare så tror jag att det skulle vara ännu hemskare när man har barn sedan tidigare.



Jag säger heller inte att man måste ha blivit våldtagen eller liknande för att få genomgå en abort?! Vet inte riktigt hur du har tolkat min text, men som jag tolkar din så verkar det som om du tar lite illa upp av mina ord?? Det är verkligen inte min mening om så är fallet.



För att förtydliga ännu mer så skriver jag ju att det är upp till varje individ att fatta de beslut som är bäst för dem!! Och att någon skulle vara en dålig Mamma?? - Det har jag inte ens varit i närheten av att skriva någonting om... Däremot så handlar det om ett liv som man bär på, och gör man aborter titt som tätt, på grund utav att man STRUNTAR i att skydda sig... Ja, då tycker jag inte att man har speciellt mycket bakom pannbenet. Däremot kan det hända olyckor och då är det fantastiskt att möjligheten finns tycker jag. Även efter V8, men då tycker jag att man skall kunna motivera det bättre än att säga "Ops, I did it again"...

2010-08-26 @ 08:56:37
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Anonym:



Btw... TACK för dina åsikter!!



//Lena.

2010-08-26 @ 08:57:18
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller fullständigt med dig Lena. :)

Om man inte läser in en massa som inte finns mellan raderna i din text, så tror jag nog att de flesta tycker ungefär så.

2010-08-26 @ 10:44:26
URL: http://lindakarlslind.blogg.se/
Postat av: lindanoremalm

Psalm 139:16 Dina ögon såg mig då jag var ett embryo, i din bok var alla dess delar uppskrivna, med avseende på de dagar då de formades och det ännu inte fanns en enda av dem.

''''''''



Det känns som om de flesta bara ser till modern i det hela, men barnet då?

Abort är mord oavsett hur bebisen hamnade där. Det är inte barnets fel att spermiebäraren är ett svin.

Kan man inte ta hand om barnet får man väll se till att barnet får det bra någon annanstans. Just den spermien får ju bara en chans till ett liv, ska det bara kastas bort utan vidare???

Är barnet vanskapt, vet jag inte vad jag ska säga. Men jag anser att abort är inte rätt i andra fall. Och abort är aldrig rätt i Guds ögon

2010-08-26 @ 21:06:31
Postat av: L

- Linda:



Ja, jag tycker också att jag var väldigt övertydlig, men visst jag kan ha fel. Kanske är något luddigt?? Kraaam.

2010-08-26 @ 21:16:13
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- lindanoremalm:



Jag vet inte vad jag skall säga linda. Om ett barn (könsmoget) exempelvis har blivit våldtagen av sin Pappa, och i den situationen även blivit gravid. Skall då denna arma krake även behöva föda ut det barnet?? Det finns inte någon som helst rättvisa i det. Och hur skulle det kännas för ett litet barn att veta att man kommit till, som resultat av en våldtäkt.



Visst, alla har rätt till en åsikt, men jag tycker att man skall ha rätt till abort vid vissa tillfällen, även om jag verkligen inte förespråkar det.

2010-08-26 @ 21:19:29
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: lindanoremalm

Ja alla har rätt till sin och jag skrev min.

Det du tar upp Frugan låter fruktansvärt (det i texten till mig). Vet inte hur jag ska ställa mig till det. Puss

2010-08-26 @ 21:28:08
Postat av: L

- lindanoremalm:



Självklart har även du rätt till din åsikt. Jag beundrar den, till viss del. Men tyvärr vet jag att allt inte är svart eller vitt alltid. Även om det ibland skulle vara lättare så... Älskar dig!! TACK för att du finns <3

2010-08-26 @ 21:30:24
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: lindanoremalm

Tacka min mor och far=)

2010-08-26 @ 21:36:01
Postat av: L

♥♥♥

2010-08-26 @ 22:26:50
URL: http://lenalarssons.blogg.se/

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback