Hälsobröd

Har just tagit ut mitt nybakade hälsobröd ur ugnen, och fick en förfrågan av en av de finaste som finns, om hon inte kunde få receptet. Vet att jag lagt ut det innan, men gör det igen ifall fler vill ha det. 


Hälsobrödet


2 dl fiberberikat havregryn 
5 dl vetemjöl 
1 dl krossat linfrö 
1 dl russin 
1 dl grovhackade hasselnötter (jag brukar ta mandel för alla allergikers skull)
2 tsk bikarbonat 
1 tsk brödkrydda
1 tsk salt 
4 dl mild naturell yoghurt 
1/2 dl flytande honung 
1/2 dl lingonsylt 

Blanda alla torra ingedienser först och häll sendan i fil, lingosylt och honung, blanda noga så smeten blir jämn. Smör smörj en "lång" form och häll i smeten. Sätt ugnen på 175° och grädda brödet under en timma. 

Detta receptet ovan är grundreceptet som jag fick. Som vanligt när jag bakar eller lagar mat så gillar jag ju att göra det till mitt eget. Jag följer ju nästan aldrig recept, så jag har tagit bort och lagt till lite ingredienser lite olika från gång till gång. Gör det du med om du vill, eller ta det som det är.

Jag har exempelvis mindre mjöl så att det blir riktigt saftigt. Ingen brödkrydda, sen byter jag ut yoghurten mot fil och lägger även i solroskärnor, pumpakärnor och lite müsli. Blandar oftast lite beroende på hur det ser ut i skafferierna ;)

Det BÄSTA utav allt med detta receptet är att det inte är en massa långa gästider och sån skit. LYCKA TILL!!


Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback