KBT (Kognitiv Beteende Terapi)

Jag har fått förfrågningar om utbildningar på mailen och det senaste var om KBT, så jag tänkte skriva lite om det. Personligen så är jag ett stort fan av KBT och tror att de flesta människor klarar av massor om de bara får rätt hjälp, rätt förberedelser och rätt övningar. Är man rädd för något exempelvis, så tror jag starkt på att man kan lära sig att överkomma dessa rädslor med hjälp av att successivt utsättas för det i små doser. 

KBT tillhör Behaviorismen
och är en sammansättning av beprövade metoder inom psykoterapin. Det är kombinerat med kognitiv psykologi och inlärningspsykologi och går ut på att förändra sitt tankemönster. Det är lätt att låsa sig vid gamla vanor och beteenden och KBT syftar till att förändra dessa invanda tankemönster genom att utsättas för det succesivt för att kunna leva ett drägligare liv. KBT har visat på särskilt goda resultat på vanliga ångesttillstånd som paniksyndrom, agorafobi, socialfobi, tvångssyndrom, posttraumatiskt stresssyndrom, depressioner missbruk, Schizofreni, Borderline, anorexi och bulimi etc.

Utmärkande för KBT
är att de använder sig av evidensbaserade metoder som har stöd i relevant forskning. Terapin är även jämställd i den bemärkelsen att både terapeut och klient har ett ansvar och en delaktighet i behandling och resultat. Vidare så skall det dokumenteras såväl innan, under och efter behandlingen så att man kan analysera och systematiskt jämföra förloppens olika effekter grundligt. Målen som önskvärt skall uppnås  skall formuleras, avgränsas och fastställs gemensamt mellan terapeut och klient. Hur länge terapin skall pågå är reltivt, men vanligtvis så handlar det om mellan 15-20 sessioner. 

SÅ, VART KAN MAN STUDERA KBT...?


- Jo, det kan man göra på lite olika ställen i Sverige. De utbildningar som jag har tittat på, som inte är psykologutbildningarna, är exempelvis KBT teamet, som är en 1 årig distansutbildning i Vänersborg, Göteborg och stockholm för 25 000 kronor. Sedan har vi KBT Svealand i Örebro och Göteborg på 1,5 år (där krävs tidigare studier) till en kostnad av 25 000 kronor + moms/termin. sedan kan man ju även läsa enskilda kurser som behandlar KBT grundläggande, psykologi med KBT-inriktade synsätt. Det kan man exempelvis göra på Mittuniversitetet, med studieort Östersund. Kursen jag har tittat på heter Psykologi, GR, (A), Introduktion till Beteendeterapi och kognitiv beteendeterapi (KBT) 7.5 p, grundnivå.


Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Modern

Tror att det funkar men tar tid. Märker med Mindfulness som jag går att herregud vilken tid det tar i alla fall nu i inledningen...

2011-02-27 @ 00:20:29
URL: http://kittelsen.blogg.se/

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback