Tänkvärda ord, och så sanna...

För en stund sedan så var jag inne hos min vän Yiyah och läste på hennes blogg. Hon skrev om sitt nya jobb, och hur glad hon var över att få jobba just där. Jag blev varm i hela kroppen när jag läste. Så där borde alla känna inför sina jobb, men tyvärr är det ju inte alltid så. Många ser sina jobb som endast en inkomstkälla, och ett för övrigt nödvändigt ont. Det förstår inte jag hur man klarar av... Hemskt måste det ju vara? Jobbar man heltid, som många gör i dagens läge, så är man på jobbet en stor del utav sin lediga tid. Och då är det ju oerhört viktigt att man trivs. Det är i alla fall A och O för mig, samt att man känner sig uppskattad för det man gör. Och just känslan av att känna sig uppskattad går ju hand i hand med bemötande, lön, förmåner, utbildning etc. Jag har citerat henne här nedan, för jag tycker att hennes ord var så himla tänkvärda... 

"Jag har för övrigt hamnat hos världens bästa arbetsgivare. Jag har tidigare haft arbetsgivare som knappt fattat att jag vill ha lön men själva plockat ut bonusar som slår en normal årslön med hästlängder. Jag har haft arbetsgivare som inte ens kan ge sina anställda ett litet julbord.

Jag älskar mitt jobb. Jag ÄLSKAR min arbetsplats. Bara en sån sak som att de skickar iväg mig på kurser och ger mig chansen att utvecklas gör mig otroligt nöjd. Sådär nöjd att när jag ser reklampelarna de satt upp över hela stan så ler jag lite stolt och tänker att "Där, där jobbar minsann jag". 

Jag har svårt att förstå att inte fler arbetsgivare satsar på sina anställda. Att inte fler chefer kopplar att nöjda anställda gör bra jobb och stannar kvar på arbetsplatsen. Får du chansen till utveckling och stimulerande arbetsuppgifter och dessutom får uppskattning, så gör du ett bättre jobb än om du bara tas för given och behandlas som om du vilken sekund som helst är utbytbar (Yiyah)."

Jag blev INTE BARA glad när jag läste detta! Det väckte min nyfikenhet. Som alla kanske inte vet, så är jag ju inte bara beteendevetare, utan även personalvetare, så jag vet verkligen hur viktig trivseln är. Det ger oerhörda kostnader för en organisation med felrekryteringar. Därför bubblade det upp lite frågeställningar i mitt huvud, som jag skulle bli glad om Ni ville svara på. 

1. Hur känner Ni inför Er arbetsgivare?
2. VAD är det som gör att DU känner som du gör?
3. Vad gör arbetsgivaren som är bra, respektive dåligt?

Ni får självklart vara anonyma. TACK på förhand!

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Gnistan

Hej Lena!

Vilken klok människa du är, du är bara så yee yao..



Jag ska svara på dina frågor utifrån mina tidigare arbetsförhållanden. För jag har ännu inte börjat på min sysselsättning.



1.Jag hade en fantastisk arbetsgivare, jag fick jobb där tillfälligt som min förra arbetskollega sa, men redan första dagarna, fick jag förtroendet av min arbetsgivare att bli andra ansvarig i ett jobb, som är väldigt fysiskt, jag fick tillgång till firmabil, bara efter 2 dagar.



2. Att få ett förtroende av sin chef på det sättet jag fick på en av mina olika arbetsplatser, har förändrat mig som person, jag fick chansen att få sköta uppgifter som att anställa resp kicka folk inom firman.

Att få ett sånt förtroende bara efter några få dagar överraskade mig totalt, jag fick en helt nytt sätt att se på mig själv & jag älskade livet, vilket jag gör idag med & det vet du..:-)



3. Jag har nästan svarat dig på denna frågan redan, men de förmåner som jag fick som t.ex få två veckors betald extra semester varje vinter, för att bo gratis i Trysil i Norge, för att åka skidor + att avancera rent lönemässigt, gav mig en arbetsglädje inom en branch där jag aldrig trodde att jag skulle stanna i 7 år.. Helt makalöst!



Detta har självklart blivit en bidragande orsak till den person jag är idag, målmedveten, orädd, en tro på sig själv stärker vilken person som helst!



2011-02-17 @ 23:28:41
URL: http://livsgnistan.bloggo.nu

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback