Omtumlande

Jag har som jag skrev om igår, varit på en föreläsning idag. Det var Mamman/författaren/journalisten/verksamhetschefen/utbildaren/föreläsaren Elisabeth Råberg som höll i den. Föreläsningen hette, som hennes bok, Omsorg utan våld - Konsten att möta människor med Autism. Och jag måste säga att denna människa överträffade mina förväntningar så mycket som det bara är möjligt tror jag. Hon visste verkligen vad hon pratade om, professionellt- så väl som ur anhörigsynpunkt. Hon hade lagt upp föreläsningen i två delar där hon började att berätta sin historia som Mamma till två pojkar med diverse svåra funktionshinder, men olika syndrom. En berättelse som rörde mig till tårar ett otal gånger. Jag var helt skakig då hon var färdig och jag fick anstränga mig genom hela föreläsningen för att inte bryta ihop. Hon talade direkt ur hjärtat och bjöd på den ena upplevelsen värre än den andra och det gjorde något fruktansvärt ont i mig. De som känner mig väl vet varför jag berörs så mycket som jag gör. Ni andra för nöja Er med att brinner för andra eldsjälar, som lägger ner allt för att hjälpa andra människor med olika neuropsykiatriska funktionshinder. Undrar Ni något mer, fråga. Vill jag så svarar jag, är det för personligt så säger jag det. Ingen fråga är dum!!

Andra delen var mer professionellt inriktad och även här så var Elisabeth Råberg helt otroligt bra. Jag höll med henne i det mesta, gällande förhållningssätt och professionellt bemötande. Hon var fantastisk helt enkelt och jag hoppas att det inte är sista gången vi träffas. Jag köpte två exemplar av hennes böcker, och fick dem båda signerade. En till mig själv och en som jag skall ge bort. Är övertygad om att det kommer vara en uppskattad gåva. Har ingen aning om vad de kostade. Jag sa bara att jag skulle ha två exemplar och att räkningen skulle skickas till mig. När jag fick mina böcker stod jag med tårar i ögonen och var helt skakig, och det enda jag fick fram till denna fantastiska människa var ett TACK med darrande röst. Mer än så klarade jag inte av just då... Men hoppas att hon förstod hur mycket hon berörde mig.



Jag vill rikta ett STORT TACK till Elisabeth för denna föreläsningen, även om jag är övertygad om att hon inte läser min blogg ;) Det betydde oerhört MYCKET för mig, även om jag var för omtumlad för att klara av att prata just då.

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Charlotte

Spännande och mkt intressant!

Har även jag vart på föreläsningar och träffat personer vars liv på ngt sätt är inblandat i autism el annat funktions hinder..

OCH det är fruktansvärt berörande tycker jag med!

Eftersom jag jobbat med människor med olika funktionshinder, neuropsykiatriska, autister m.m i 8år, så kan man aldrig få nog av mer kunskap och mer berättelser kring dessa människor.Hur intressant som helst så håller med..



Kul med boken också =)



Får jag fråga varför du berörs så mkt,finns det ngn i din närhet som har ngt av dessa funktionhinder förutom på ditt arb.?

pöss

2010-03-08 @ 18:27:30
URL: http://charlottegraneklev.blogg.se/
Postat av: L

Ja, det ger en sååå mycket!! Självklart får du fråga... Svaret är ja, men vill inte gå in mer på det i bloggen. Pösss.

2010-03-08 @ 21:20:57
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Elisabeth Råberg

Tusen, tusen tack för dina fantastiska ord om mig och min föreläsning! Och jag läste faktiskt din jättefina blogg:-D

Kramar från

Elisabeth Råberg

Författare till boken:

"Omsorg utan våld. Konsten att möta människor med autism"

2010-04-01 @ 22:25:11
URL: http://www.aspereds.se
Postat av: L

Oj oj oj... Än en gång gör du mig helt mållös!! Helt galet detta ju... Hur 17 hittade du hit?? Men fantastiskt kul och tack än en gång. Jag har med mig din kunskap mycket i mitt arbete.



Varma kramar Lena.

2010-04-01 @ 23:10:52
URL: http://lenalarssons.blogg.se/

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback