Läser läser och läser...

Känner att jag måste fördjupa min kunskap inom autismspektrumet, för jag har aldrig gått in på djupet om just autism. Begreppet autismspektrum är ett samlingsnamn för flera olika tillstånd med gemensamma begränsningar inom de tre områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga. Autismspektrumet omfattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning.

Nu när jag arbetar med det så vill jag verkligen vara "expert" inom det, men det finns mycket att läsa. Här kommer lite info i stora drag om olika grenar som ingår i spektrat. Diagnoserna inom autismspektrumet ligger under den gemensamma rubriken Genomgripande störningar i utvecklingen (eller Genomgripande utvecklingsstörning).

Autistiskt syndrom
, även kallat Kanners syndrom, klassisk autism och infantil autism. Autism är en medfödd eller tidigt förvärvad genomgripande funktionsnedsättning. Autism förekommer ofta tillsammans med andra funktionsnedsättningar som utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselskador. Det är fler pojkar än flickor som får diagnosen. För att ett barn ska få diagnosen autism krävs genomgripande och kvalitativa begränsningar inom tre huvudområden (man brukar kalla denna indelning för Wings triad, efter forskaren Lorna Wings studier om autism på 70-talet);

* förmågan till social interaktion,
* förmågan till ömsesidig kommunikation,
* föreställningsförmågan vilket påverkar fantasi, lek, beteenden och intressen.

Begränsningarna ska vara så allvarliga att de påverkar barnets vardag och symtomen på autism ska ha visat sig före tre års ålder.

Aspergers syndrom, en form av autism hos personer som har en normal begåvning. Aspergers syndrom används ibland synonymt med autism hos personer med begåvning inom normalvariationen (som ibland också kallas högfungerande autism). Symtomen på Aspergers syndrom visar sig också senare än vid autism. Ofta blir problemen tydliga först i förskoleåldern då barnets annorlunda sociala beteende blir tydligt, men det kan också dröja längre än så innan omgivningen reagerar och en utredning påbörjas. Medelåldern för diagnos av Aspergers syndrom är 8-11 år. Många personer med Aspergers syndrom har haft diffusa problem under hela sin uppväxt och får sin diagnos först i vuxen ålder, ofta efter åratal av personligt lidande och utanförskap.

Det är framför allt inom två områden som funktionsnedsättningen innebär svårigheter: social interaktion samt föreställningsförmågan, som påverkar beteende, fantasi och intressen. Det är också de två områden som diagnoskriterierna för Aspergers syndrom fokuserar på. Det finns inget speciellt test som kan visa om en person har Aspergers syndrom eller inte, utan vid misstanke om Aspergers syndrom utreds personen ifråga av psykolog och läkare.

Atypisk autism eller autismliknande tillstånd innebär att personen uppfyller många men inte alla kriterier för autistiskt syndrom eller för Aspergers syndrom. Benämningen genomgripande störning i utvecklingen UNS (Utan Närmare Specifikation) används också ibland, men är inte så vanlig på svenska.

Desintegrativ störning, eller Hellers syndrom efter den forskare som först beskrev tillståndet. Tillståndet innefattar svår förlust av färdigheter efter 2 års ålder. Desintegrativ störning är ett sällsynt tillstånd som karakteriseras av att barnet efter en normal utveckling under sina första levnadsår plötsligt går tillbaka i utvecklingen och förlorar språkliga och sociala förmågor.

Retts syndrom är en funktionsnedsättning som kan medföra autismsymtom. Syndromet är placerat tillsammans med ovanstående diagnoser i diagnosmanualerna. De flesta forskare är dock ense om att Retts syndrom inte hör hemma inom autismspektrumet, bland annat därför att det även ger fysiska symtom.

Autistiska drag är inte en diagnos, utan används ibland som tillägg till annan diagnos när symtom inom autismspektrumet finns men inte så att kriterierna för en autismspektrumdiagnos uppfylls.

KÄLLA: www.autism.se

NU skall här läsas på, för utvecklingen inom psykiatrin går ju framåt hela tiden och jag vill vara a´ jour och påläst hela tiden och vill verkligen kunna förklara allt i medicinska termer med utan att behöva tänka till hur allt hänger ihop. Jag vill kunna allt som ett rinnande vatten. Även om jag har en massa kunskap om Autism och andra neuropsykiatriska diagnoser, så kan man ALLTID lära sig mer. Och just nu är allt så himla nytt på jobbet och det kommer ju ta lite tid innan jag kommer in i allt. Vill kunna allt direkt, men vet att det inte fungerar så. Men att känna mig tappad är det värsta jag vet...

Men ni skall se mina kollegor alltså... Det är fascinerande att se dom arbeta. Dom är så duktiga och när man ser dom med barnen blir man så glad och barnen älskar dom. Raringar är vad dom är!!

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: modern

Har erfarenthet av Aspergers har haft elev med sådana "problem"

2009-11-18 @ 22:34:24
URL: http://kittelsen.blogg.se/
Postat av: modern

Kom också att tänka på att jag såg ett gäng läkare mm som diskuterade Autism och även ADHD och matens betydelse för det, mycket intressant

2009-11-18 @ 22:35:38
URL: http://kittelsen.blogg.se/
Postat av: L

- Modern:



Ja, maten har betydelse. Man skall exempelvis inte dricka mjölk, inga produkter med mycket kolhydrater i som bröd, pasta, potatis etc. Ingen snabbmat eller friterad mat, inte för mycket kött osv. Helst så skall man ta bort allt socker osv.

2009-11-19 @ 21:37:14
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

Förresten... Vet att det finns företag som BARA anställer individer som har Asperger för att dom är så intelligenta och bra på sina "specialkunskaper".

2009-11-19 @ 21:40:00
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: nathalie

fin blogg, jag tycker om enkla designer :)

2009-11-19 @ 22:18:32
URL: http://nathalieolssons.blogg.se/
Postat av: L

TACK Nathalie!!

2009-11-19 @ 22:38:36
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Gnistan

Hej Lena jättefin blogg du har.

Såg att du är intresserad av hur personer inom Autismspektrat..



Själv har jag Autism & bloggar om hur jag har det & hur min syn på mitt funktionshinder fungerar alt. inte fungerar..



Titta gärna in, kanske hittar du något som du kan ha användning för..



*Ha det bäst - det jag läst på din blogg, ger mig en bild av en stark energisk kvinna, som liksom jag är överförtjust i heminredning...L



2010-11-27 @ 08:52:59
URL: http://livsgnistan.bloggo.nu
Postat av: L

- Gnistan:



TACK så hemskt mycket!! Blev alldeles tårögd när jag läste dina ord. Anledningen till att jag inte har svarat dig innan är att min kille och jag har varit på en liten miniresa. Men kommentaren skickades till min telefon och jag blev så glad. Visade min kille också :)



Som du säkert har förstått så är NPF-frågor något som jag brinner för. Både arbetsmässigt och personligt/privat (även om jag inte skriver så mycket om de personliga bitarna i min blogg).



Jag har ännu inte kommit hem, men så fort jag gjort det så skall jag lägga till din blogg som favorit och följa din resa. När tid finnes så skall jag försöka börja läsa från början. Men tyvärr är tiden en bristvara.



Massa kramar Lena.

2010-11-29 @ 09:53:39
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Gnistan

Du läser i din egen takt.

Tar in det som du kan ha nytta av HOPPAS!



Jättekul att du hörde av dig, nu är jag här & utröna mer fakta, mycket vet jag redan, annat har jag lärt mig under resans gång.



Ha det bäst!

2010-11-29 @ 20:36:19
URL: http://livsgnistan.bloggo.nu

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback