Ont i hjärtat

Igår så stod det en man mitt emot en mataffär och jag gick förbi honom tre gånger. Sista gången så bara det värkte i hjärtat på mig. Var tvungen att ge honom pengar. Och det värsta var att när jag kom fram till honom så låg det bara en 50-öring i hans lilla skål. Gav honom bara 40 kronor men han blev så lycklig och bugade sig verkligen för mig. En stund senare när jag handlade så kom han gående med en liten burkcola i affären, och när han fick syn på mig så bugade han sig inför mig igen. Och då fick jag dåligt samvete för att jag hade haft bråttom och bara skyndat mig förbi honom de två första gångerna jag passerat. Då hade jag lust att gå till bankomaten och ta ut pengar till honom. Men tyvärr så är jag ju ingen miljonär, och jag hade som tidigare bråttom. Men fy vad det gör ont i mig att se...

Många säger att dom kanske inte alls är så fattiga, men för att stå i timmar ute på sina bara knän i solgasset, så antar jag att det krävs en hel del. Och kan jag hjälpa, om så bara med så lite, så gör jag gärna det. Hoppas att han köper en lott eller något för pengarna och vinner en massa pengar.

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: lindanoremalm

har hört att dom går ut i ligor och tigger. har sett dom samlas i gatuhörnen för att röka. är man sååååå fattig så borde man inte röka för det är dyrt och fattiga prioriterar förhoppningsvis mat.

jag brukar ge uteliggare mat ist för pengar, då vet man att dom inte köper sprit o sånt.

älskar dig puss

2010-06-22 @ 12:11:32
Postat av: L

Alla tror vi olika, men att stå i flera timmar och tigga pengar för de ynka små kronor de får, gör ingen vidare stor timpeng. Vad de sen väljer att lägga sina pengar på får vara upp till dom. Jag anser i alla fall att de har ett fruktansvärt liv, som jag inte önskar en enda levande själ.

2010-06-22 @ 12:31:13
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: madde

Lena!

Kom till Göteborg en varm dag så ändrar du nog uppfattning tror jag!

Dessa "stackare" står i varenda liten skrymsle med sina skyltar och snyfthistorier:/, visst finns det säkert dom som har det svårt, men 99% av de tiggare vill jag säga är bedragare:/, och det är sorgligt:)

Men ett gott hjärta har du ju:)

2010-06-22 @ 15:50:38
URL: http://thisisourlifestory.blogspot.com
Postat av: charlotte

jag håller med Lena, det finns allt de som verkligen är FATTIGA och inte tigger bara för att få ihop en peng och sen bara festa bort dem typ.., de finns de som inte har pengar alls..även jag har gett dem pengar, och även mat, bjöd in en man på resturang en gång där vi åt, och han fullkomligt VRÄKTE i sig allt!stackarn..



man ska nog inte öppna munnen försen man verkligen vet deras historia, och det gäller för alla människor, vi är för snabba på att döma ut folk i förtid.



Och anledning till att de röker/dricker Linda är för att stoppa hungern..tro mig jag vet mkt om fattiga folk..

pöss

2010-06-22 @ 18:48:57
URL: http://charlottegraneklev.blogg.se/
Postat av: L

- Madde:



Jag tror inte så, kanske är jag naiv, men så får det vara i så fall. Jag har så himla svårt att tro att någon skulle "tjäna" några pengar på att stå ute i gassande sol och tigga för att det är kul. Men självklart så vet man aldrig...

2010-06-22 @ 22:57:20
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: L

- Lotta:



Kunde inte sagt det bättre själv ♥ Pusss.

2010-06-22 @ 22:58:26
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: madde

Jag tror inte att du är naiv Lena, snarare är det jag som blivit härdad:/...

Här i göteborg så kan man inte åka spårvagn/buss, eller ens gå en promenad på stan utan att bli påflugen av en människa som har en lapp där det står att dennes syster/bror/kusin ligger döende i deras hemland eller behöver en operation. Anledningen att jag inte längre tror att det är speciellt synd om dessa människor är att ett par dagar efter att en "fattig" visar mig en lapp om att dennes syster behövde en knäoperation i Serbien, dyker samma flicka (typ 15 år gammal) upp på bussen med en lapp där det står att hennes mamma (i Ryssland) behöver en benprotes.



Jag tror absolut att det finns de som ÄR fattiga, men jag tror också att det finns en trend (iallafall i storstäderna) där tiggandet blivit ett sätt att få en extra inkomst...



Se vi kan ju diskutera utan att dra ner på nivån:)...



pöss till er alla:)

2010-06-23 @ 19:36:38
URL: http://thisisourlifestory.blogspot.com
Postat av: L

Ja, visst kan vi :) Tror också att det är mycket vanligare i storstäderna. Tyvärr så blir man nog härdad till slut, hur illa det än ser ut. Själv tycker jag att det är jobbigt att gå förbi för jag känner mig elak när jag inte klarar av att se dem i ögonen och då väljer jag att titta bort ibland. TUR att det inte är lika många här i sköna lilla Uddevalla ;) Pössisar.

2010-06-23 @ 19:59:54
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Modern

Kanske hade jag gått förbi om jag bott i en storstad men i vår lilla stad är det inte så vanligt med tiggare. Av princip går jag sällan förbi utan att ge en liten slant. Ibland kanske det inte blir mer än några kronor men tycker man ska ge lite ....om man kan. Ofta blir det typ växeln

2010-06-24 @ 22:17:51
URL: http://kittelsen.blogg.se/
Postat av: L

Det är absolut skillnad om man bor i storstäder, så jag förstår verkligen om man blir lite härdad, TYVÄRR!!

2010-06-24 @ 22:20:16
URL: http://lenalarssons.blogg.se/

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback