Hett ämne !!

Av någon anledning så råkade jag hamna inne på Mama. Där finns det ju flera krönikor och Alex Schulmans sambo Amanda Widell skriver mycket intressanta inlägg tycker jag. Självklart så håller jag inte med om allt, men hon verkar riktigt grym. Jag fastnade på ett inlägg... "Låt Oss prata om Mammahatet...". Jag var inte den enda som fastnade här och artikeln/inlägget har fått hela 824 kommentarer. Helt sinnes!! Det handlar i alla fall om omvärldens syn på Mammor med små barn, när de vistas på offentliga platser.

Det pratas om människors avsky om
"lattemammor" och "äckliga ammande mammor på restaurang" och "mammor som tror att de äger trottoaren med deras jävla barnvagnar". "De går där i bredd och tror att de äger hela gatan" eller "Det värsta som finns är mammor som inte kan hålla koll på sina ungar”. De talas om mammor som inte har "pli" på sina barn och inte kan tysta ner dom på offentliga platser så att resten av omgivningen skall behöva störas. Människors luncher eller shoppingrundor som förstörs av äckliga, jobbiga, ouppfostrade ungar som inte kan bete sig. Och deras egoistiska Mammor som släpar med sig dom överallt.

"Måste ni nödvändigtvis ta med era högljudda accessoarer utanför hemmet måste ni respektera att vi andra inte vill vara delaktiga i just ert liv (Frank)".

Jag blev seriöst helt förstummad när jag läste detta. Är det så som allmänheten ser på Oss Mammor eller är det mestadels i storstäderna som det är så?? Vad 17 beror detta "Mammahat" på?? Skall man låsa in sig i sitt hem och avskärma sig från resten av världen för att inte störa andra med sin existens?? Skall man inte kunna få amma sin hungriga bebis bara för att trångsynta människor upprörs av att se lite hud?? Jag tror faktiskt att de flesta Mammor, om inte alla till och med, tänker på att mata sin hungriga bebis i stället för att blotta sina tuttar?! Skall man behöva gå ut ur mataffären med kanske bara för att ens barn skriker och strunta i middagen den dagen??

Jag, som är en ensamstående Mamma, MÅSTE ta med mig mina barn till affären när jag skall handla mat!!
Annars för jag skaffa barnvakt till dom och det kan jag väl inte göra så fort jag behöver handla. Verkligheten ser ju inte riktigt ut så!! Har inte barnen lika rätt som alla andra människor att vistas på allmänna platser. Eller skall man äldre att fika med, om de inte lämnar rullatorn hemma, eller förlamade om de inte lämnar sin rullstol?? - Nej, det fungerar ju inte riktigt så. Och självklart skall det inte vara så heller. ALLA människor skall väl vara lika välkomna oavsett storlek, kön, etnicitet, trosuppfattning osv. Allt annat är DISKRIMINERING!!


Diskrimineringslag (2008:567)


4 § I denna lag avses med diskriminering 
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.


Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Katharina

Just det där med att vissa har svårt för att se ammande mammor/barn ute går jag igång på!!! Om de nu blir så störda av det - låt bli att titta då! Svårare än så är det ju inte!!! Och helt seriöst, hur mycket fräschare är det att se en vuxen person lassa in mat i käften???

Man visar ju faktiskt knappt någonting när man ammar för barnet ligger ju framför bröstet och "skymmer sikten" liksom!

Nä, jag blir riktigt ARG när jag läser/ser sånt där!!!

Som du säger, det är ju faktiskt diskriminering...

2010-05-14 @ 08:58:56
URL: http://yramammansblogg.blogspot.com
Postat av: ida

Haha, läste oxå den krönikan! Amanda Widell for president! Hon e grym!



2010-05-14 @ 09:14:08
URL: http://www.idathylen.wordpress.com
Postat av: rebecca

Förbjud "kamphundar", Förbjud Homosexualitet, Förbjuda mörkhyade människor, Förbjud islam, Förbjud mammor att ta med barnen utanför hemmet, Förbjud kvinnor att gå utanför dörren...



Helt ärligt de måste ha något att hata, samma typ av människor. Människor som är missnöjda med sina egna liv som måste irritera sig på andra för att slippa tänka på deras egna problem. hahah sååå patetiskt.



puss

2010-05-14 @ 14:35:18
URL: http://rkittelsen.blogg.se/
Postat av: pzsmfzsvzsm

Ucaxozo averekule yasuzah popo ezebone pefar yevuwuc asipeve wanohusog.

2012-10-16 @ 09:40:58
URL: http://www.ufivexax.com

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback