Valkval... HJÄLP HJÄLP HJÄLP !!!

Jag har varit allmänt förvirrad när det kommer detta jäkla valet, och är kanske egentligen fortfarande lite förvirrad. Jag har dragit mig in i det sista för att rösta, för jag känner mig inte tillräckligt insatt och känner mig inte säker på min röst. Jag har funderat om det egentligen inte är bättre att rösta blankt, eller skita i det. Men jag vill inte skita i det, och jag tänker inte skita i det. För gör man det, så tycker jag inte att man har rätt att snacka en massa, om man inte ens har röstat. Röstar man istället blankt, så har man visat att man inte tycker att det finns ett parti som man kan stå bakom. Men man har i alla fall röstat. Jag vill kunna säga vad jag tycker är bra, respektive dåligt gällande politiken. Jag vill känna mig påläst, men det är jag inte.

Förra gången det var val, så tvivlade jag inte en sekund. Då röstade jag på socialdemokraterna, och något annat fanns inte på världskartan. I år är jag inte lika säker, och det stör mig lite...

Jag hade velat ha ett samlingsokument av något slag, som tog upp alla partiers viktigaste huvudargument, deras + respektive -, samt hur dom skulle göra för att nå diverse mål och etapper. Det hade kanske gjort det liiite lättare i alla fall. Jag står för mina åsikter, det vet de flesta ;) Ofta blir jag kallad brutalt ärlig, men jag tror och hoppas att det vinner i längden. Och detsamma gäller mina politiska åsikter, eller kanske brist på dom... Jag har inga problem med att säga vart jag står, även om jag knappt vet det riktigt själv än.

Och för att förtydliga lite...
Jag är verkligen inget expert gällande politiska frågor, eller partierna i sig. Jag försöker bara få lite klarhet, för klockan tickar. Detta är bara de uppfattningar som jag fått av de olika partierna. Rätta mig GÄRNA om jag är ute och cyklar i nattmössan!!

Så här tycker jag om respektive parti i grova drag...:

Vänsterpartiet:
Lite för extrema för min smak. Allt kan inte ske utan privata vinstintressen, och jag tror att det är bra med konkurrens och det är nyttigt. Vem skulle vilja starta eget, utan att gå med vinst liksom?? Och privata företag behövs för att föra Sverige framåt, utveckla handeln och skapa fler arbetsmöjligheter. Däremot så vill de exempelvis att kommunerna ska vara skyldiga att erbjuda barnomsorg på kvällar, nätter och helger. Mycket bra!! De vill även höja sjukföräkringen för de som är sjuka, och göra det möjligt att inte bli av med sjukpenningen, bara för att det gått ett visst antal dagar etc. Men måste nog tyvärr säga GÅR BORT!!

Socialdemokraterna: Dom har mycket som jag håller med om. Och den kommande mandatperioden så vill de bland annat skapa 100 000 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser. Slopa arbetsgivaravgiften för arbetsgivare som anställer unga utan jobb. Förbättra villkoren för småföretag genom sänkta socialavgifter, sänkt moms i restaurangbranschen och ökad tillgång till riskkapital. Skapa en effektiv a-kassa som alla har råd att vara med i och som ger en rimlig inkomsttrygghet. Stärka rätten till trygga jobb och fasta anställningar. Mycket viktiga frågor tycker jag. Men de lämnar även en massa frågetecken hos mig... Kommer skatterna höjas igen?? För det vill jag inte. Hur blir det med egenföretagarmöjligheterna?? Det är en viktig framtidsfråga tycker jag, trots att jag själv inte har eget företag. Hur går det med de gamla?? Enligt vad jag hörde så var det under deras tid som förslaget sattes om att sänka de gamlas pensioner?? Inte alls OK enligt mig!! Kanske, kanske, kanske har min röst...

Nya Moderaterna:
De har gjort mycket bättre ifrån sig än vad jag trodde att de skulle göra. Personligen trodde jag att allt "vanligt" folk skulle gå under, men jag tycker vi har klarat Oss bra. Värre har de varit för de arbetslösa och de sjuka. Där har det varit under all kritik, och det är fruktansvärt att pissa på dom som redan ligger. Men dom har också gjort mycket bra. De har infört ROT-avdrag, skattesänknningar, vårdnadsbidrag, barnbidragshöjningar, jämstalldhetsbonus etc. Psykiatrin har varit ett av alliansregeringens högst prioriterade områden denna mandatperiod, och de skall fortsätta att satsa där, vilket jag tycker är oerhört viktigt. Exakt VAD som dessa stora satsningar har genererat i kan jag inte svara på, eftersom jag personligen tycker att många områden inom psykiatrin är under all kritik. Kanske, kanske, kanske har min röst...


Centerpartiet:
Många bra punkter, men ett parti som bara smutskastar och snackar ner andra vill jag inte beblanda mig med. Det är min egen rätt som människa att ta reda på, och bilda min åsikt om de andra partierna. Inte bara höra en massa dynga och smutskastning. Sånt gillas inte!! Synd, med ett parti som ändå har väldigt bra värderingar. Men man kan inte styra ett land genom smutskastning. Så där försvann det förtroendet!! GÅR BORT!!

Folkpartierna: Behöver jag säga mer än Jan Björklund. En sån jubelåsna!! Eller nej, inte han som person, men hans åsikter. Som tycker att föräldrarna skall vara med i skolan om de har bråkiga barn. Tänk vad lätt man kan lösa problem?? Inga föräldrar behöver väl jobba och försörja sin familj. Tänk om de kunde säkerhetsställa lärares kompetens i stället. GÅR BORT!!

Kristdemokraterna: Tycker mycket av deras politik är bra, och de lägger mycket fokus på familjen och varje familjs rätt att välja vad som passar bäst för dem. Höja vårdnadsbidraget, införa graviditetspeng, vi vill satsa mer på elevhälsovården, och fortsätta att korta köerna till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), öka andelen fler företag vilket skapar fler jobb, samt bättre vård för de äldre osv. Tyvärr så är det tre negativa aspekter som jag inte kan förbise, men ju mer jag läser ju mer osäker blir jag. Nr 1... Jag trodde att de var emot fri abort, vilket jag tycker är fel, men nu är jag helt plötsligt osäker på om det är så?? Sedan nr 2 då, homosexuella äktenskap... Vem har rätt att bestämma vilka människor som får och inte får gifta sig?? Men eftersom äktenskapsbalken gäller blir jag osäker även på denna punkten, men jag vet att svenska kyrkan är emot homoäktenskap. Jag tror inte att man väljer sexuell läggning, utan att man föds med den. Som nummer 3 då edan har vi ju "våran" kommungubbe Magnus Jacobsson. Som kläcker en kommentar... "Hur tänker SD egentligen? Vem skall baka våra pizzzor?" Det borde vara olagligt för politiker att kläcka en så hjärndöd kommentar!! Men som sagt... Mycket bra med, så... Kanske, kanske, kanske har min röst...

Miljöpartiet:
Ingen vidare åsikt här faktiskt!! Men jag får nog ändå säga... GÅR BORT!!

JÄKEL VILKET INLÄGG DET BLEV...
Jag har till och med ändrat mig lite under tiden jag skrev inlägget. Innan var jag rätt säker, men nu står det mellan tre olika partin. Men mest två tror jag, och jag är galet osäker än. Kan ingen rösta åt mig, så jag slipper??

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: Linda

Ja, inte är det lätt att välja inte. Tycker att alla partier blivit en stor grå massa...



Tack för ett gott skratt i alla fall! :) Magnus Jacobssons uttalande fick mig att nästan skratta på mig!

2010-09-15 @ 20:29:25
URL: http://lindakarlslind.blogg.se/
Postat av: ♥ E

"Vem ska baka våra pizzor?"

Bästa(sämsta)jag hört idag..

Sen ang vad man ska välja och inte så ÄR det svårt men jag gör som alla andra år jag röstat.

Så det blir samma som sist gång.

Röstade ifs förra veckanjag och R,

så han har med hjälpt till med röstningen i år ;-)



Puss

2010-09-15 @ 21:07:27
URL: http://tullantullan.blogg.se/
Postat av: Josefine

förstår dig lena...har oxå haft mina tvivel...helst hade jag viljat hitta ett parti som plockar allt det goda som jag håller med om hos alla partierna hade varit så mycket enklare så men nu finns det inget sådant parti så min röst fick bli blank för jag kände att jag kan inte stå bakom något speciellt parti...sen röstade jag på partier i landstinget och kommunen för där kände jag att jag kunde ta ställning på ett annat sätt...hoppas detta kanske kan hjälpa dig lite...följ ditt hjärta så blir det rätt...kram

2010-09-15 @ 21:42:07
Postat av: Ida

Visst e det svårt????

Tror det e samma skit vilket parti som än vinner, folk som hamnar i kläm osv...

2010-09-16 @ 17:10:05
URL: http://Www.idathylen.wordpress.com

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback