Tankar om djur

Jag är väldigt mån om djur... Häromdagen så sprang en liten svart mus fram framför bilen, och jag tvärnitade. Idiotiskt kanske, men det sitter i benmärgen. Musen klarade sig fint, för vi hade inte någon direkt fart. Jag har hört att man verkligen inte skall försöka tvärnita eller väja för små djur för att det är farligt. Men jag kan inte låta bli om jag får syn på nåt. Kan ännu inte glömma när personalen i zooaffären sa till mig att jag skulle koka min fisk på spisen, eftersom den var dålig, och att det tar så lång tid för dom innan dom får dö om man spolar ner dom i toan. Jag klarade ju inte av detta, men min Mamma gjorde det. Dessvärre hann hon inte sätta på locket tillräckligt snabbt, så att fiskfaan hoppade ur det kokande vattnet, med dödsryck som inte var utav denna värld. Jäkel, vad jag skrek och grinade. Usch, vad hemskt det var! Stackars Mamma var rätt förstörd även hon :/ 

Anledningen till att jag kom och tänka på detta var att när Millis och jag skulle åka från Vara till Uddevalla tidigt i morse så kom två rådjur springandes över vägen. Idag var de inte så stressade som de brukar vara, och de nästan stannade upp verkade det som för att vänta på att bilarna skulle sakta ner. Sedan sprang de så fint över när jag nästan hade stannat min bil. Milla var mäkta imponerad av de vackra skapelserna. Tänk om man kunde ha ett rådjur som husdjur?



Tycker det är så hemskt att de har det så svårt nu på vintern, djuren i skogen. Det är verkligen illa! Robbie såg en räv häromdagen som var ute och gick på ett gärde och en stund senare så såg han att räven kurat ihop sig mitt på åkern för att dö. Den klarade helt enkelt inte vintern, antagligen eftersom det inte finns mat att få tag i för dom :( Ledsamt är det! Jag gråter när jag tänker på det... Kan man inte hjälpa dom på något sätt?

Lämna en kommentar så blir jag GLAD ♥
Postat av: LindaNoremalm

om du är så mån om djuren, varför vill du då tugga dom??

2011-02-25 @ 21:51:25
Postat av: Gnistan

Jag är precis likadan, jag dödar inte ens flugorna på sommaren.



Nu bor jag i utkanten av den stad jag bor på,

men det är en bonde inte långt här ifrån, som kör ut (överblivna) Ensilage bollar till de stackars djuren, jag förstår verkligen vad du menar..

_______________________________________



Detta har väl inget att göra med att man skulle vara vegetarian, bara för att man äter kött??



Om vi inte äter kött, så utrotar vi djuren, de lever inte hur länge som helst & det är endel av naturen, de är inga vegetarianer, inte alla iaf, de flesta dödar, men det är naturen som är sådan..



Men jag kan inte heller göra det, jag kan verkligen inte ens tänka mig att döda, så tur att det finns jägare som kan.

________________________________________



Läskigt det där med fisken, jag vet inte vad jag skulle gjort, ja hade nog gett den till pappa..



Kraaam

2011-02-27 @ 08:14:51
URL: http://livsgnistan.bloggo.nu

Vad har du på hjärtat...??

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (Ser bara Lena)

Har du blogg?

Låt orden flöda... ♥

Trackback